Vėlinių filmų dešimtukas bijantiems kraujo

Artėjant lietuviškoms Vėlinėms arba vakarietiškam Helovinui, siūlau jį jaukiai praleisti žiūrint teminį filmą. Jaukiai? O jeigu Jūs kaip ir aš bijote kruvinų siaubo trilerių, kuriuose po apsėstus namus monstrai, vėlės ir kaukėti žudikai vaikosi taikią šeimą, arba grupę besilinksminančių jaunuolių? Paruošiau dešimtuką filmų, kurių siaubas yra intelektualesnis, giluminis, siūlantis ne tik kraupiai pasilinksminti, bet ir paanalizuoti konkrečias temas tokias kaip moteriškumas, iš vienatvės kylanti beprotybė, artimo žmogaus gedulas, mistiškų galių atskleidimas ir kt. Laiko patikrinti filmai nuo 2010 m. iki 2021 m.

10. JUODOJI GULBĖ (Black Swan, rež. Darren Aronofsky, 2010)

Šiame psichologiniame trileryje nuostabioji aktorė Natalie Portman įkūnija stropią baleriną Niną, besiruošiančią vaidmeniui „Gulbių ežere“. Tai daug atsidavimo reikalaujantis procesas, kuris tampa dar labiau komplikuotas, kai teatre pasirodo jos varžovė Lilė (akt. Mila Kunis). Režisierius Darrenas Aronofsky ekrane kuria įtraukiantį paranojos jausmą, kur liguistas šlovės troškimas susimaišo su šokėjų išsekimu, sapnais, seksualumu. Klausimas tik vienas, ar Ninai pasimaišė protas, ar vaidmuo spektaklyje atskleidė jos tamsiąsias asmenybės puses? Režisierius D. Aronofsky pasinaudoja savo gebėjimu trinti ribas tarp realybės ir fikcijos ir siūlo persvarstyti kaukes, kurias patys kasdien nešiojame.

Kadras iš rež. Darren Aronofsky filmo „Juodoji gulbė“

9. IŠGYVENA TIK MYLINTYS (Only lovers left alive, rež. Jim Jarmusch, 2013)

Kaip Helovinas be vampyrų! Aktoriai Tilda Swinton ir Tomas Hiddleston įkūnija nemirtingus Adomą ir Ievą, žmones gyvenančius tarp mūsų jau labai seniai, keliaujančius laiku per epochas, skirtingas šalis ir miestus. Viskas keičiasi, tik poros bohemiškuose namuose toliau melancholiškai skamba patefonas, liejasi raudonas vynas ir kai kas sultingesnio… Tai stilingas, visiškai nebaisus filmas apie ilgai trunkančią meilę, neigiantis trijų metų santykių krizę ir keliantis klausimą, o kaip neatsibosti vienas kitam jeigu kartu esate visą amžinybę? Ypač rekomenduojama Jimo Jarmuscho gerbėjams.

Kadras iš rež. Jimo Jarmuscho filmo „Išgyvena tik mylintys“

8. PURPURINĖ KALVA ( Crimson Peak, rež. Guillermo del Toro, 2015)

Klasikinio siaubo kino gerbėjams turėtų įtikti filmas „Purpurinė kalva“, nukeliantis į XIX a. Angliją. Jauna rašytoja Edita ( akt. Mia Wasikowska) įsimyli anglų aristokratą ir po vedybų atsikrausto į jo dvarą. Čia pradeda dėtis panormalūs reiškiniai – gąsdina ne tik kito pasaulio būtybės, bet ir gyvieji. Kupinas gotikinės estetikos nuo interjerų, kostiumų, iki muzikos, savo įtampa filmas hitčkokiškas, o vaidyba prabangiai teatrališkas. Ar sugebės Edita pajungti savo aiškeregės galias ir ištrūkti iš mirtinų spąstų? Patikėkite savo pasakišką Helovino vakarą išradingąjam Guillermui del Toro.

Kadras iš rež. Guillermo del Toro filmo „Purpurinė kalva“

7. MEILĖS RAGANA ( The love witch, rež. Anna Biller, 2016)

Rengiate kostiumų vakarėlį, kurio tema 70-ieji? Štai siaubo filmas, sukurtas 2015 metais, o savo visais elementais apgaunantis, kad tai kelių dešimtmečių senumo kūrinys. Išties, žiūrint filmą atrodo, kad jis retro: garso takelis, kostiumai, rekvizitai, vaidyba, kameros darbas, scenarijaus struktūra. „Meilės ragana“ pasakoja istoriją apie meilės trokštančią žavingą raganą, kurios kerai dažnai būna mirtini. Ši išmoninga apgaulė tiks jei ieškote filmo praleisti vakarą linksmai, nes daugelis į retro rūbą įvilkto siaubo sukelia juoką. Filmo režisierė Anna Biller yra laikoma feministinio kino kūrėja, todėl tai išmoninga žinutė apie vyrų ir moterų santykius, reflektuojant, kokią magiją naudoti siekiant priversti įsimylėti.

Kadras iš režisierė Annos Biller filmo „Meilės ragana“

6. VAIDUOKLIO ISTORIJA (A Ghost Story, rež. David Lowery, 2017)

Postmodernaus siaubo filmas, kuriame nepamatysite kraujo, gaudynių ir monstrų. Filmo pagrindinis veikėjas yra vaiduoklis – su balta paklode ir dviem iškirptomis akimis, kurio veidas liks neatskleistas visą filmą. Tačiau žinome, kad jis slepia aktoriaus Casey Afflecko portretą, kuris vaidina neseniai mirusį jauną vyrą. Išties, tai net ne Helovino istorija apie vaiduoklius, o Vėlinėms tinkama gedulo rauda iš gyvenimo per anksti išėjus mylimam žmogui. Vaiduoklis neiškeliavo į pažadėtą pomirtinį pasaulį, o tyliai sklęsdamas erdvėje regi kaip gyvenimas tęsiasi be jo. Tema jautri, skaudi ir graudi, todėl jei norisi originalaus filmo persvarstyti egzistencinius klausimus, šis kūrinys gali būti Jūsų vakaro pasirinkimas.

Kadras ir rež. Davido Lowery filmo „Vaiduoklio istorija“

5. PRADINK (Get out, rež. Jordan Peele, 2017)

Psichologinio siaubo trileris, su idėja, kad siaubas ne tik vaiduokliai ir skerdynės. Labai daug siaubo vyksta kasdien aplink mus – šiame filme tai giliai analizuojama racizmo idėja. Pasakojama apie juodaodį vaikiną, kuris su savo baltaode mergina atvyksta praleisti savaitgalio su jos šeima. Tačiau atmosfera giminės susitikime labai keista ir pagrindinis herojus pradeda įtarti, kad šeima nėra nusiteikusi taip palankiai jo atžvilgiu kaip galėjo pasirodyti iš pirmo žvilgsnio. Tai trileris, kuriame nekrūpčiosite nuo netikėtų gąsdinimų, tačiau būsite įtraukti į įtemptą galvosūkį, stengdamiesi išnarplioti filmo scenarijaus keistenybes. Pažadame netikėtą vieno „madingiausių“ šiandienos siaubo režisierių J. Peele filmo atomazgą, duosiančią daug peno šventinio vakaro diskusijoms.

Kadras iš rež. Jordano Peele filmo „Pradink“

4. SUSPIRIJA ( Suspiria, rež. Luca Guadagnino, 2018)

Man pats nuostabiausias siaubo filmas, pakerintis savo atmosfera. Režisierius Lucas Guadagnino originalios „Suspirijos“ (1977) perdirbinį pavertė labai stilinga, paslaptinga ir subtiliai baisia ode moteriškai galybei. Filme pasakojama apie iš provincijos į Berlyne įsikūrusią modernaus šokio mokyklą atvykstančią merginą, kuri pastebi, kad čia dieną naktį dedasi keisti dalykai. Garantuotas ilgas, estetiškas ir raganiškas malonumas su Tilda Swinton ir Dakota Johnson.

Kadras iš rež. Luca Guadagnino filmo „Suspirija”

3. ŠVYTURYS (The Lighthouse, rež. Robert Eggers, 2019)

Juodai baltas filmas, kuriame pagrindiniu smuiku groja aktoriai Willemas Dafoe ir Robertas Pattinsonas. Viskas, ką pamatysite čia yra totali beprotybė, tyliai atsliūkinanti ir užvaldanti sveiką protą. W. Dafoe personažas yra švyturio saloje prižiūrėtojas, kuriam į pagalbą atvyksta jaunuolis R. Pattinsonas. Tai puikus inteletualaus siaubo pavyzdys, kur šiurpas kuriamas tokiomis priemonėmis kaip gamtos atšiaurumas, vienatvė, minčių sąmyšis, nelaimės nuojauta, gąsdinantys psichologiniai portretai. Tikras grynuolis pradėti tamsų lapkritį!

Kadras iš rež. Roberto Eggerso filmo „Švyturys“

2. VIDURVASARIS (Midsommar, rež. Ari Aster, 2019 m.)

Dar vienas mano favoritas, filmas apie pagoniškas apeigas, kurio siaubas kyla ne iš tamsos, o įvykių besivystančių šviesoje. Pagrindinę heroję įkūnijanti fantastiška aktorė Florencė Pugh bando susitaikyti su šeimoje įvykusia tragedija, kai su draugų kompanija patenka į vidurvasarį švenčiantį kultą. Čia balti drabužiai ir spalvingų gėlių vainikai slepia nesuvokiamus ritualus, negrįžtamai pakeisiančius visų atvykėlių gyvenimus.

Kadras iš rež. Ari Aster filmo „Vidurvasaris“

1. NEKALTIEJI( The Innocents, rež. Eskil Vogt, 2021)

Šiaurės šalių literatūros ir kino gerbėjai žino, nėra didesnių meistrų nei skandinavai, meistriškai įtikinimai gebančių sukurti įtampą, mistiką, siaubą. Neseniai pasaulio kino teatruose pasirodęs filmas „Nekaltieji“ pasakoja apie grupelę vaikų, turinčių ypatingų galių. Iš pradžių prasidėję kaip nekalti žaidimai, jų veiksmai tampa grėsme aplinkai. Filmas – žingsnio į brendimo etapą metafora, nagrinėjanti augančių vaikų traumas, drąsius eksperimentus išbandant jiems nubrėžtas ribas, savo unikalumo paieškas. Tikėkitės nuostabios vaikų vaidybos, atšiauraus peizažo, subtilaus psichologinio siaubo. Režisierius Eskilas Vogt kartu su Joachimu Trieru režisavo lietuvių publikos pamėgtą filmą „Blogiausias žmogus pasaulyje“ (The worst person in the world, 2021)

Kadras iš rež. Eskil Vogt filmo „Nekaltieji“

Bang bang, Silvija